Hamburger

25 september 2021 - Hamburg, Duitsland

Zaterdag 25 september, aan gekomen in Hamburg ja het eerste wat ik denk is van wat een HEL het is wel even schakelen we komen van een plek waar we helemaal alleen stonden en nu rijden we door een gigantisch drukke stad.De bedoeling was ons kampertje op een stellplatz te zetten bij de Fischmarkt maar toen we daar aankwamen hadden we zo iets van dit gaan we echt niet doen. Wat een gekkenhuis dan maar op zoek naar wat anders, het is de stadscamping geworden. We hebben nog nooit zo dicht op onze buren gestaan, ook niet op die camping met die kevers in Polen Karin. De temperatuur is aangenaam Gerard en ik moeten er even aanwennen en de dikke muts van Gerard word verruild voor de zomerhoed 😁, we kunnen de jassen in ons kampertje laten als we straks op verkenning gaan. Op de fiets door Hamburg ook dit is weer een hele onderneming want ook hier komen de fietsers op de derde plaats. De voetgangers hebben vaak betere en bredere paden dan de fietsers, het zijn hele smalle paadjes met veel kuilen en stukken met kinderkopjes of iets wat daar op lijkt of je moet het pad delen met de voetganger. Het blijft linke soep, wat zijn wij Nederlanders verwend met onze mooie fietspaden. We zijn op weg naar de Alter Elbtunnel, dit is de eerste tunnel onder de Elbe door hij ligt z’n 24 meter onder water en is 426 m lang. De muren van deze tunnel zijn bedekt met geglazuurde terracottategels met verschillende afbeeldingen. Er zijn zes grote liften waarmee voetgangers en voertuigen mee naar beneden verder gebracht. Wij zijn met de trap naar beneden gegaan en aan de andere kant ook met de trap omhoog en dat is een behoorlijke klim. Aan de andere kant van de Elbe heb ik mooie foto’s van Elbphilharmonie gemaakt want ook al is Hamburg een veel te drukke stad het heeft hele mooi gebouwen had ik al gezien met de rit door de stad met ons kampertje. We moeten ook weer terug door de tunnel deze keer nemen we de lift ☺️. Het was vandaag de dag van demonstraties in Hamburg eerst in de haven daar stonden ze te tetteren door een megafoon voor een of andere partij, ze hebben hier binnenkort verkiezingen. Op weg naar ons kampertje van uit de stad was een heel kruispunt afgesloten en daar stonden een boel mensen te schreven over Corona, het was dus best een chaos en dan denk ik lang leven de fiets. We hadden wat meer willen zien vanmiddag maar het is eerst iets van 35 min heen fietsen en dan moet je toch altijd zoeken, al met al zijn we met de tunnel wel 2 a2.5 uur zoet geweest. Het was alweer 17.00 geweest en dan moet je nog terug fietsen. We hebben vandaag weer vis gegeten (is al de derde dag 😂) Booh zitten te smakken onder tafel want zij heeft de hele vakantie feestmaaltijden gehad. O ja wat we ook niet gemist hebben zijn de mondkapjes in Denemarken en Zweden zie je ze nagenoeg niet en hier kom je de winkel niet in als je er niet een bij je hebt. We zijn trouwens maar een keer gecontroleerd en dat was op de heen weg toen we op een klein weggetje van Duitsland naar Denemarken wilde. Morgen gaan we proberen iets meer van die mooie gebouwen en kerken te bekijken.