Lampje

18 september 2021 - Ljusne, Zweden

Vrijdag 17 september, gisteravond was het lastig om een kamperplaats te vinden, tot 2 x toe was er niet te komen door open gebroken wegen de 3de plek aan een doodlopende weg zijn we uit eindelijk wild gaan staan, gelukkig was het hier niet zo koud. Want gister tijdens onze hike kwamen we een vrouw tegen waar we even mee hebben staan praten, zij kwam van Zweedse Lapland daar had het gesneeuwd en ze was snel vertrokken te koud. Onderweg naar de volgende plek ging helaas weer een lampje branden en deze keer was het niet omdat er een lampje stuk was. Het was ons al opgevallen dat ons kampertje steeds moeilijker ging starten en dit lag niet aan de accu, Gerard heeft namelijk een app waarmee hij kan zien hoe het vermogen van de accu is. Het motor lampje brand geel 😱 toch vandaag de motor weer gestart en rustig eerst naar de LPG pomp gereden daarna naar een plek waar we ook hulp kunnen krijgen. Gerard zoekt contact met de ANWB alarmcentrale en word wat later terug belt door een man van de ANWB. In het gesprek vraagt hij je hebt een joint. Dan zegt Gerard ja maar je kan er beter een oproken, dan zegt de man dat begrijp ik met al die stres. Zegt Gerard we moeten nog een hele trip maken waarop de man hartelijk begint te lachen en dan zegt hij dat ga ik vanavond doen. Laten we hopen dat de camper niet een grote joint word waarop de man steeds meer gaat lachen. Ik zeg op een gegeven moment dit gesprek word opgenomen voor trainings doeleinden en dan komen we alle 3 niet meer bij. Aan het einde van het gesprek zegt de man jullie hebben mijn dag goed gemaakt.  We staan nu op een camping waarvan de eigenaar even bij ons komt kijken want hij heeft ook een Fiat Ducato en maakt zijn eigen auto zelf omdat de garagehouders hier niet zoveel doen zegt hij. Samen met Gerard zit hij onder de motorkap en dan constateren zij dat er een slang los zit, deze bevestigen ze weer en Gerard start de motor zowaar in 1x en het lampje is uit. De man van de SOS dienst zegt ook dat lampje heelveel kan betekenen maar het lijkt erop dat je het gevonden hebt van als de motor niet genoeg zuurstof krijgt dan start hij ook heel slecht. Hij heeft ons ook laten zien hoe je de motor opnieuw kan starten als hij vanzelf uit valt door dat je over een bompie weg  gereden, als je dit knopje niet indrukt voor extra injectie dan start hij nooit meer. We houden de moet erin ik hen heerlijk gedoucht en Gerard had koud water dan maar met zijn 2tjes onder het warme water want dit heb je wel nodig. Het is hier namelijk echt guur, het waait behoorlijk en langs het water is het 🥶 dus het kacheltje is weer aan het werk. Het onderwerp overbelaste pootje, vandaag niet veel gelopen gaat redelijk ben alleen met Booh aan het einde van de middag een stukje wezen lopen van ongeveer 1.5 km en dat was meer dan genoeg pootje ging weer opspelen. Morgen gaan we avonduren hoe ons kampertje start en of het lampje uit blijft, we gaan naar Amon en Mees zij zitten het weekend in een stuga z’n 215 km bij ons vandaan dus betijds vertrekken

2E6B37C1-20B4-4796-BC6B-90E2BA8EBB104DA63377-8B65-4AED-A574-3B29B08296DB4BDA24C1-715D-4AA2-97D0-D62973F324D57D210FE5-E087-4B7B-98EA-CE742F3A2D80097373EB-C234-47E0-9299-51C04C6917323A3A6FF8-915E-40A1-BC0E-6A7932573C39

1. Bertie Van den Eijnden:
    18 september 2021
    Mooi land Zweden. Lekker rustig ook, zo te zien
  2. Karin:
    19 september 2021
    O, ik dacht dat jullie naar het Noorderlicht gingen ipv het gele licht in de camper, maar dan word je natuurlijk wel ongerust als er een lampje blijft branden. Hoop dat het allemaal meevalt, en dat het licht zich niet meer laat zien.
  3. Ben en Karin:
    19 september 2021
    Noorden licht daar hebben we over nagedacht ja maar dat is niet te redden in 4 weken dan moet je alleen maar rijden Zweden is best groot en het sneeuwt al in Zweeds lapland veel te koud en we hebben de uitrusting niet ook ons kampertje is geen winter uitvoering