Geen reisdag
13 september 2024 - Fraserburgh, Verenigd Koninkrijk
13 September,
Vandaag blijven op onze plek. We starten dan ook heel rustig op en nemen een uitgebreid ontbijt. Heerlijk met warme American pancakes niet zelf gebakken, kant en klaar gekocht. Even opwarmen in het tosti-ijzer en smullen maar daar naar nog een tosti erin met een lekker bakkie thee. De koffie smaakt me Niet zo ook al ik het echt wel DE. Zat ik van de week te lezen dat de ochtend koffie goed tegen artrose pijn heb ik weer dat het me niet smaakt 😩.
Het plan voor vandaag even Fraserburgh in naar het vuurtoren museum, op de fiets gaan we die kant op. Het links fietsen gaat al aardig wennen. Het voordeel, het is hier niet zo knetter druk.
Het vuurtoren museum, je vind hier alle soorten lampen en spiegels die ze gebruiken in alle vuurtorens in Schotland. Er staan meer dan 200 vuurtorens langs de kust van Schotland. Het beroep vuurtorenwachter was slecht betaald, je begon onderaan en werd in 6 maanden op een vuurtoren ingewerkt daarna ging je om de zoveel tijd naar een ander vuurtoren. Niemand wil maanden op de vuurtoren Bell rock zitten ( kijk maar even op het internet ).
De grote vuurtoren in Fraserburgh Kinnaird Head is gebouwd in 18de eeuw in een 16 eeuws kasteel. Deze vuurtoren hoort nu bij het museum er is een kleiner vuurtoren naast gebouwd die nu zijn licht laat schijnen.
We zijn boven in de vuurtoren geweest bij de lamp en spiegels en hebben op de buiten ring gelopen. We weten nu alles over de werking van de vuurtorens en de misthoorn.
Als we bij onze fietsen zijn worden we aan gesproken door 2 dames, ze hebben een probleem met een van de fietsen deze tikt de hele tijd en fiets niet echt lekker of Gerard misschien verstand heeft van fietsen. Natuurlijk word er naar gekeken in eerste instantie ziet Gerard niks, vraagt of hij er een stukje op mag fietsen en ja hoor tik tik tik maar Gerard kan niet zien wat er mee aan de hand is hij fiets nog wat en dan zie ik het, het is de ketting. Ik stap op de fiets zodat hij het kan zien. Er zit is los achter de kettingkast Gerard maakt het vast ik fiets weer een rondje en het tikken is weg en fiets gelijk een stuk beter. Dames blij, bij terug komst blijken ze ook bij ons op de CP te staan.
Hierna was het echt wel tijd voor een versnapering. Fraserburgh heeft de grootste haven voor seafood en dat gaan we eten. Ons is het Finlay’s Fischer Bar & Diner aangeraden. Omdat ze zo dicht bij de haven zitten hebben ze elke dag verse vis. We hebben heerlijk gegeten.
Het word tijd om terug te gaan Boda zit ook al een paar uur alleen in Ons Kampertje. We fietsen langs de kustlijn terug en ik geniet er nog maar even van. Helaas hebben wij geen zeehonden gezien, de eigenaar zegt dat de zee te ruw is en dan blijven ze op zee.
Foto’s
2 Reacties
-
Michel:14 september 2024De Bellrock staat midden op zee lijkt me inderdaad vreselijk om daar te wonen😟. En weer een paar mensen happy gemaakt,goed bezig hoor.😁
-
Bruins-Ouwinga Zsuzsika:14 september 2024Gaaf die vuurtoren









