Breitachklamm

5 oktober 2025 - Ettal, Duitsland

Jongs wat heb ik slecht geslapen van nacht, ben behoorlijk aan het spoken geweest. Gelukkig is Ons Kampertje niet zo groot dus vrij snel uit gedwaald, dat is thuis wel anders. 

 Vandaag gaat het gebeuren na het ontbijt en het vullen en legen van Ons Kampertje gaan we naar de Klamm deze igt iets meer dan 7 km van onze slaapplek. We zijn vroeg 9.30 nog weinig auto’s en nog geen campers op het parkeerterrein. Fris is het wat doen we aan, we moeten klimmen en het kan gaan regen, we kiezen voor de gevoerde waterdichte jas.
gaat in een steviger tuig dat nog wel even wat aangepast moeten. We gaan maar dan denken wat de gevoerde jas toch te warm zal zijn dus een andere jas aan. Al met al zijn we wel 39 min bezich voordat we naar de kassa gaan en het begint ook al druk te worden, ondanks dat het weer niet echt denderend is maar het is wel droog. 

Kaartjes gekocht en we dan richting de klamm. Je hoort het gedenderd van het water al snel. We klimmen omhoog en toch is de klamm nog ontzettend hoog. Het water perst zich met geweld door de vaak smalle kloof, het is een schitterend gezicht. Boda is ook mee en lijkt niet onder de indruk van het geraas van het water. Ze loopt rustig mee, en dan staan we voor een rooster trap en wandelpad. Het zijn grove rooster maar Boda loopt voorzichtig met ons mee. Na afloop natuurlijk nog even een speltje scoren en dan door naar ons  Kampertje. 

We trekken verder naar onze volgende stop alleen eerst nog even Ons Kampertje vol gooien en dan op naar Ettal. Daar zijn we al eerder geweest maar toen konden we de CP niet vinden, nu wel achter die verschrikkelijk mooie Abdij. Waar je nu niet meer gratis in mag maar €5.00 moet dokken. 

Nog even de benen strekken, Boda wilt niet mee maar lekker op het bed liggen. Wij gaan Ettal nog even in en stranden bij restaurant Edelweiss. Leuk maar typisch Duits restaurant met 2 hele leuke dames in de bediening. Gerard had schnitzel, ik zalm. De huid van de zalm mee genomen voor Boda, de huid werd verpakt in folie gevormd met tasje. Boda heeft ervan gesmuld. 

9CB88B48-DF6F-4BB8-A787-CC064783B44D-94934-00001B559AC5AC34IMG_6171262A8271-B3DA-47E8-BE41-868CEDABAE1A-94934-00001B5C8026BEECC822E34E-7D79-4811-AA5B-681A6117A792-94934-00001B58F7E345C55709726D-ADC6-4147-BB4E-1AA45DD4A2AD-94934-00001B738FD5C0BDIMG_1414IMG_6181IMG_6206IMG_6205

Foto’s

2 Reacties

  1. Hen&Han:
    5 oktober 2025
    Mooie klamm, en leuk al die steenmannetjes 🗿🗿
  2. Michel:
    6 oktober 2025
    Mooie route zo langs de rotsen👌 en Boda die gewoon mee loopt over de roosters.💪