Steeds dichterbij huis

26 september 2023 - Hagen am Teutoburger Wald, Duitsland

25 september, Niet echt een spannende dag vandaag. Na een beroerde nacht, midden in de nacht wakker worden en niet meer kunnen slapen ☹️ Hebben we na de gebruikelijke ochtend activiteiten de motor gestart om verder te trekken. We doen vandaag 157km naar Hagen am Teutoburger Wald dit ligt z’n 15km van Osnabrück. Maar natuurlijk worden het er meer, we zijn er bijna nog 20km maar die afslagen zitten zo dicht op elkaar dat het pas op Carmen te zien is als je verkeerd zit. Je krijgt van Carmen de geijkte antwoorden, opnieuw bereken of maak een U bocht in dien mogelijk. Het gaat 2x fout de 3de x met mijn ogen strak op Carmen gericht en aanwijzingen aan Gerard gaat we eindelijk goed. Krassen nog door een paar dorpjes en langs de buiten rand van Osnabrück voordat we de CP vinden. Hier staan we op een vrij nieuwe CP er is water, stroom, grijszwarter legen en het chemisch toilet kan geleegd worden. De CP ligt aan de rand van het Teutoburger Wald en we kijken uit op een grasveld met verschillende kersenbomen. Er staan hier 300 soorten kersenbomen, de kersen mag je gratis plukken, alleen aan de onderste rand de rest is voor de gemeenschap. Rond  13.30 zijn we hier aangekomen en hebben Ons Kampertje gesteld daarna broodjes in het oventje en even lekker wat eten. Tegen 15.00 hebben we de fiets gepakt en zijn naar Osnabrück gefietst daar zit een Action, Gerard vond dat ik een nieuw bandje moest kopen, het is natuurlijk ook wel praktischer als er een bandje om je klokkie zit. Gelijk maar wat schoonmaakmiddel, nog wat snoertjes voor de telefoons en een nieuwe telefoonhouder voor op de fiets de andere werd een beetje slecht. Wat verwen snoepjes voor Boda die zijn zo goed als op en zeis loops en zit daar door niet echt lekker in haar vel en die papieren luiers vind ze al helemaal niks 😂. De heen weg was alleen afdalen dus dat word weer een hele klim om bij Ons Kampertje te komen. Dat fietsen is Duitsland is best ingewikkeld, waar moet ik fietsen ? De meeste tijd zit je op een gedeeld pad met voetganger en dat is niet echt ideaal. Ook heb je alleen Het fietspad een smal strookje vaak aan de kant van de weg met van die leuke kuilen erin. Maar dan zit je in de stad met grote kruispunten en dan word het echt raar bij elke kruising van het weg is dat stuk fietspad rood en als je wilt afslaan naar links dan mag je niet voorsorteren . De fietspaden zijn op kruisingen rood je ziet een vierkant met op elke hoek een stop plek. Als je naar links wilt afslaan moet recht door naar de stop plek en daar weer wachtend dat het licht voor oversteken groen is, het is best lastig want van voorsorteren voor de fietser hebben ze hier nog nooit van gehoord. Ik vind het knap ingewikkeld en gevaarlijk ook maar heb nu aardig door hoe het werkt. We kwamen op terug weg die natuurlijk weer anders was dan de heen weg langs de Lidl nog maar even snel brood en bananen gehaald. De klim moet nog komen gelukkig veel het mee er was maar een stuk dat je echt je best moest doen om boven te komen.

30AE6F84-24F8-4890-BF45-C89D26DD0803

1. M. Portengen:
    26 september 2023
    In Duitsland rijd jong en oud met een helm op de fiets, nu begrijp ik dat het best spannend is. In Nederland hebben we dat beter gescheiden en daardoor veiliger. Nog één paar fijne dagen voordat jullie de reis afsluiten.
  2. Karin:
    26 september 2023
    Vergeet niet maar de rotsen te gaan in het teutenburgerWald