Bernkastel

18 september 2023 - Bernkastel, Duitsland

18 september, Vannacht heeft Boda weer bij mij gelegen want er was weer onweer ⛈  en windvlagen, dit vind ze echt niet leuk. Heb vannacht voor het eerst de dakluiken helemaal dicht gedaan want zelf op het kleinste kiertje kwam er regen naar binnen en boven mijn bed vind ik dit niet zo prettig. Het is namelijk wel de bedoeling dat mijn bed droog blijft😂. De dag begint dan ook zwaar bewolkt en fris, ja dat zijn we niet meer gewend met de temperaturen van de afgelopen weken zou je zo vergeten dat het al half September is geweest. Het is de 18de vandaag en zus is jarig heb haar via de app gefeliciteerd want die zit ergens in Canada maakt een roadtrip. Maar bij deze zus als je dit leest Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Ben ook gefeliciteerd met Karin en we drinken er vanavond een op je zus 🍷😘. Met een lekker ontbijtje kijk ik op de Moezel zo af en toe komt er een Rijnaak of heten ze hier Moezelaak 🤣🤣 voorbij. Het geronk wat we hoorde toen we nog in Maarssen woonde van de schepen die door het  Amsterdam-Rijn kanaal kwamen horen we hier niet. Vind ik wel jammer want het geronk van die boten die daar door heen varen hoorde je heel lang en kon je zo lekker op slapen. Maar helaas dat doen ze hier niet en de boten die hier door de Moezel varen zijn ook een stuk kleiner niet van die gigantische duwboten die wel door het Amsterdam-Rijn kanaal komen denk ook dat daar het verschil in geronk zit. Dit zit ik te overdenken als Gerard zijn poets woede stilt. Als hij klaar is moet poetsen gaan we op de fiets naar de ruïne van Bernkastel, 25 min zegt Google. We hebben van lieverlee wel geleerd dat Google hier niet echt de weg weet met de fiets, het eerste stuk is prima te fietsen maar de laatste 1800 meters niet dus. Ik weiger om nog 1x de fiets mee naar boven te duwen dat ga ik niet meer doen. We proberen een andere weg maar op die weg ben je je leven niet zeker dus daar zien we ook vanaf. We parkeren de fietsen dan maar weer ergens in het stadje en voordat we aan de klim van die 1800m beginnen eten we eerst een heerlijk broodje bij een Duitse bakkerij. Gisteren zei ik al tegen Gerard dat ik last had van de knieën door al dat klimmen en omhoog fietsen. Paar weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik last hebt van artrose in de handen maar mijn knieën gaan nu ook opspelen. Toch ga ik rustig aan de klim naar boven beginnen en nu schijnt de zon volop van morgen was dit wel anders,  natuurlijk nergens schaduw dus het is zwaar. Al komen we mensen tegen waar van we denken die komen nooit boven of die valt zo neer. Boven is het uitzicht weer prachtig 🤩🤩 maar voordat we daar echt van gaan genieten eerst een bakkie koffie en de toilet bezoeken. Ik wil de toren in, Gerard heeft het niet zo op torens dus ga ik alleen naar boven. Het is net een ansichtkaart als je daar boven bent, je zit een riviertje met bootjes erin kerkjes en huisjes prachtig gewoon. De ruïne is echt al heel oud, ze weten niet precies wie Als eerste het kasteel bouwde maar in 993 was Provost Adalbero de eigenaar. We gaan via de Moselsteig en Burgberg-Rundweg, dit zijn van die slingerpaadjes vind ik altijd leuker lopen dan een geteerde weg terug naar Bernkastel-Kues. Scoren daar nog 2 flessen van die heerlijke wijn pakken de fiets en gaan beginnen aan de terug weg. Het fietspad loopt langs de Moezel maar het was vandaag best lastig om een weg te vinden die niet dood liep op een muur of haag om bij het fietspad te komen. Na even zoeken vinden we en pad naar het fietspad en gaan richting Ons Kampertje. Waar we weer enthousiast begroet worden door Boda, niet dus als we de deur open krijgen we weer die blik van haar, wat moet je ik lig net zo lekker te slapen. Met wat moeite komt ze toch in de benen en begroet ons. Ik ruim de spullen op, hadden de regenkleding meegenomen want het dreigde toen we weg gingen. Gelukkig niet nodig gehad zonnetje heeft goed geschenen vanmiddag. Gerard gaat Boda uitlaten en haar laten rennen zodat ze haar energie kwijt kan. We moeten toch wat vaker de boodschappen in Duitsland halen want ze hebben hier van de lekkere gevulde aardappeltjes met groente of kaas en het is zo klaar. Het is nu  21.30:en de regen is eindelijk gekomen het onweert  ⛈ ook dus Boda zit alweer een beetje in de stres.

3BB8E4E6-BBFD-4886-86EC-1D5E2AF0F37DF8E3C90C-BBCB-43CF-972C-59F13B373F44446F60B4-1CCA-42F2-8B78-79E06438B9AE38FEC8B4-A774-4B01-8F49-1B9A741313EF7B4DA52B-20D5-4D66-8C03-46564391F4C25922ED1F-13EC-413A-AD20-B1104B3CE2B8D37FFE87-2B6F-440C-A816-46B961DC5A43