Naar de Moezel

17 september 2023 - Bernkastel, Duitsland

17september Het ochtend ritueel Gerard terzet Boda bij mij op bed om even te knuffel ik lig 1.50m hoog. In die tussen tijd gaat hij zich wassen. Boda word van bed gehaald en ik maak mijn bed op zoek mijn ondergoed, telefoon, oordruppels en mijn extra oren en verlaat mijn bed via het trappetje.  Water opzetten of de waterkoker als we stroom hebben. Ik was mijzelf en giet onder tussen water op de koffie ☕️. Broodplank 4 broodjes voor Gerard en 2 roggebroodjes voor mij. Gerard heeft ham en kaas ik doe banaan met honing op mijn brood 2 glaasje jus de oranje en Gerard koffie en ik neem thee.  Ik vertelde dat er 2 fietsen gestolen waren maar deze zijn gevonden de buurman had ze zien liggen in de Sauer toen hij op de brug stond. Gelukkig waren het geen elektrische fietsen en de Sauer is niet diep daar, fietsen eruit gehaald en de buren verder op weer blij. We gaan niet zover een kleine 80km doen we vandaag. Gerard heeft een stadje gezien met vakwerkershuisjes en wil daar graag naar toe. Hij heeft een stellplatz uitgezocht bij de Moezel, we tuffen rustig die kant op. Boda vind Ons Kampertje heel leuk zolang deze maar stil staat, gaan we rijden dan schiet ze in de stress. Helaas zal ze er aan moeten wennen maar na ruim 2 weken is er nog niks veranderd. Ze zit te hijgen of dat het 50gr is en is erg onrustig het liefst blijft ze staan maar dat mag van ons niet dus onder Apel gaat ze zitten. We hebben mazzel we staan op de eerste rij grasveld je er voor en dan de moezel en uitzicht op de wijnvelden. We hebben zelf ook stroom en dat is hier  voor maar 8 plekken beschikbaar. Het is nog steeds lekker weer dus de stoelen naar buiten en ik druk wat saucijzen en kaasbroodjes in de oven. Eerst even wat eten en dan gaan we op verkenning, natuurlijk zorgen we eerst voor Boda. Op de fiets gaan we langs de Moezel en genieten van het uitzicht de bootjes, wijnranken tegen de berg. We gaan op de fiets, Gerard fiets hier altijd met een geel hesje aan. Veiligheid voor alles zegt  hij dan, maar ik denk dat hij bang is dat ze hem niet zien. Op naar Lieser daar is niet zoveel te beleven, ja je kan alleen overal wijn kopen. We gaan terug want het volgende dorp ligt een heel stuk verder en de volgende brug ook om aan de andere kant terug te fietsen. Het is tegen mijn principes in maar het is niet anders. Op de terugweg komen we weer langs Bernkastel-Kues ook daar lijkt  niks te doen maar als we de brug over gaan is het in eens een drukte van belang. Hier is wel wat te doen, de winkels zijn zelf open en dat zie je niet veel in Duitsland op zondag. Echt een heel leuk stadje met veel vakwerkhuizen Gerard helemaal blij. Hij vind het prachtig, ook zijn er veel ijssalons daar hebben we wel trek in. We lopen wat verder door want bij de eerste is het echt knetter druk. We scoren zelfs een magneet ik blij. Op het pleintje gaan we zitten bij het ijscafe bladeren door hun ijsmenu en alles is in plaatjes dan weet je bijna niet meer wat je moet kiezen. Ze zien er allemaal zo lekker uit, het is ons toch gelukt en we hebben heerlijk genoten van  ons IJS 🍨🍨ook zijn er 2 flessen wijn 🍷 gekocht waar er 1 van open gaat vanavond. In de avond is het rustig op het water geen rondvaartboten meer al kan dat wel ‘s avond maar denk dat het daarvoor te laat in het seizoen is. Ik schrijf mijn verhaal vaak in etappes het is nu 20.55 en de er is een fles wijn open en ik moet zeggen hij smaakt goed, nu is het 22.15 en de fles is leeg, samen op gedronken.

C1360834-40CF-4D36-8689-F084EEE1055AD63B1B15-3AAB-4C89-89B2-5A40FCD99D97C665D8A6-8DB4-4198-9948-41803D2B0FC4A1E457D2-DBCD-4F7B-8051-B62191D994C133D3476C-BDD8-4338-8305-F67148939411D413C067-9B21-4C44-AEA4-76A318D7904C39DA200F-8D26-4D06-9BB0-79C6C7C6975973A43684-E42B-452C-A950-CF96CDF84CB7CABD08B7-55A4-4294-9E3B-5595208E8227CC8F37D8-2B84-4671-B49D-66709C8114F438884604-8C8F-4F8F-8851-56CF6F7A54B2

1. M. Portengen:
    18 september 2023
    Ijs(heerlijk) wijn (Ook lekker) mooie omgeving en prima weer. Dit houden jullie nog wel even vol.😃
  2. Karin:
    18 september 2023
    Zuipschuiten maar Bern-Kastel is een hartstikke leuk dorpje en je kan daar zeker heerlijk ijs eten, we spreken uit ervaring.Ooit daar een treintjes tour gedaan, ook leuk