Döda Fallet

16 september 2021 - Bispgarden, Zweden

Dinsdag 14 september. Gisteravond de hele avond ons elektrisch kacheltje aan gehad want het was er koud. Vannacht ook voor het eerst een extra deken gepakt, temperatuur was rond de 4 graden. Dus vanochtend eerst het kacheltje maar weer even aan om de ergste kou uit het kampertje te drijven. Het zonnetje schijnt vol op en zo lang je er maar in blijft staan is het best lekker. Het is een luie ochtend want we hebben niet veel haast de Döda Fallet (de dode waterval), is hier ongeveer een kwartiertje vandaan. Deze plek heet zo omdat er wel een machtige waterval genaamd Storforsen is geweest. Dat is gekomen doordat een man Magnus Huss houtvlotkanaal langs de waterval wilde bouwen. Maar zijn dammen braken door en dat het catastrofale gevolgen. De waterval werd hier door drooggelegd en het Ragundameer verdween door een reusachtige vloedgolf alles verdween binnen 4 uur op een dag in juni 1796. We hebben hier een prachtige hikte gedaan het leek wel meer dan 5 km door het klimmen en dalen maar volgens Strava was het net geen 2 km. Het was net  boomtoppen en plankenpad dus ie hebben ook gelijk gehad 🤪.Dat we gisteren onderweg bijna niemand tegen kwamen in nu wel anders, we wanen ons weer in de bewoonde wereld al staan we nu dan wel weer op een verlaten camping. We gaan nu onderweg naar de kust en zoeken daar een plek voor ons kampertje. Morgen staat een mooie toch op de planning. We staan nu op een verlaten camping, hier hebben we voor gekozen van wegen de stroom voor ons kacheltje want die hebben we vanavond wel weer nodig denk ik. Ja we kunnen ons kampertje ook verwarmen op LPG maar we hebben nog steeds niks gevonden waar we ook LPG kunnen tanken, zuinig zijn dus. Gerard heeft de dame van de camping aan lijn gehad, was geen probleem we kunnen gaan staan waar we willen en de stroompalen  zijn open. Leuk plekje uitgezocht, stroom aansluiten, nee doet het niet proberen een ander doet het ook niet. Gerard probeert nog meerdere punten maar noppes, dan maar naar de receptie moeten ons ook nog melden en betalen. De dame bij de receptie houd vol dat de palen het moeten doen wat ze hebben het de hele zomer gedaan en nee ze hebben niks afgesloten en er liggen al helemaal geen stoppen uit houd ze vol. Ze raad ons aan om dan maar ergens anders heen te gaan. We krijgen een adres van een andere camping van haar daar doet alles het. Moeten zeggen echt een mooi plekje maar als je 350 kronen moet betalen om alleen te staan met stroom vinden we te gek dan maar wild zegt Gerard. Dus we vertrekken weer naar een andere plek waar echt niks is en deze is niet mooi maar wel vlak bij waar we morgen de Hike gaan doen. Geen kachel want hier is echt niks gelukkig is Hennie zo koud, hebben het jachtje vanavond niet nodig. Er is dus ook geen douche en die zit er morgen denk ik ook niet in.

Woensdag 15 september. Wij dachten aan de goede kant van het park te zitten maar er werd gezegd dat wij naar de noord kant moesten. Dus ons kampertje weer reis klaar gemaakt en van de zuidkant naar de noordkant vertrokken. Daar vinden we een mooi plekje aan een jachthaven voor ons kampertje er staan nog een kamper en het zijn Nederlanders ze staan op het punt om te vertrekken. Toch nog even met ze gekletst was hun eerste reis met hun camper, we hebben ze wat wijzer gemaakt over bepaalde dingen. Gelukkig hebben wij van hun de code gekregen om bij de douche en wc te komen, want de hosties hebben we wel zeker 8 gebeld maar zei pakt niet op. Rond 12.00 zijn wij op de fiets naar het National Park Skulesogen vertrokken dit is ongeveer 7 km fietsen en die is best zwaar, we hebben een hike gelopen wat ik wil naar Slåttdalsskrevan. Het is een flinke hike er word nergens aangegeven hoe zwaar de hikes zijn. Sommige stukken leken wel van een droge rivier met alleen maar rotsblokken, we zijn naar een kleine 3.5 km terug gegaan omdat we dachten dat we op het verkeerde trail liepen en bij dat meer was het echt link. Heb ik s ‘avonds nog eens zitten zoeken bleken we er toch at redelijk in de buurt ervan te zijn geweest. Al met al met het fietsen en de hike zijn we 5 uur flink actief 😰 geweest en laat mijn pootje zich voelen. Maar na wat wij gelopen of eerder geklauterd hebben mag ik zeker niet klagen. Op terug weg naar ons kampertje is het al flink afgekoeld, dus maar snel het kacheltje aan het werk zetten. Nu het pootlaten rusten en gaan we het morgen nog 1x proberen maar dan toch van de zuidkant 🤪

6E4A1D05-83AE-4BF2-B6E1-68B180789BD4BA73CC5D-90C4-4535-9EDA-1305633E6E4AED665F1C-AEAF-41A0-BD2A-2A0691FFDDCD