Op de fiets door Kopenhagen

7 september 2021 - Kopenhagen, Denemarken

Het is vandaag 6 september m 8.00 gaat het wekkertje want we willen Kopenhagen in maar we gaan eerst een andere plek met gras voor onze manke poot zoeken want gras vind ze heel erg fijn. Ik heb haar voor de afgelopen nacht heerlijk onder een kleed gestopt en toen ik vanochtend wakker werd lag ze er nog onder. Gerard heeft (zoals het bij mij in de camper app staat in de revieuws Malieveld 2 niet de originele naam ) uitgekozen maar net zoals bij het echt Malieveld word ook hier van alles georganiseerd en dan kan je hier niet staan met de camper. Wat blijkt als we dit veld gevonden hebben er staat een circus op, gelukkig denk ik want de revieuws waren nu niet echt positief. Onze keus valt dan op een DCU—camping daar mag je wat voor betalen maar dan heb je ook wat. We hebben zo waar de WiFi code gekregen, daar moet je eigenlijk ook weer voor betalen. Het is een mooi plekje met stroom en water bij de hand. Booh even laten rollebollen en daarna zit ze parmantig voor de camper. Booh gaat de camper in en wij stappen op de fiets. Stockholm heeft 350 km aan fietspaden en het meeste ligt iets hoger dan de weg en lager dan het fietspad. Dit is wel een dingetje met inhalen of als je ingehaald word maar voor de rest zijn ze prima. Alleen bij de kruisingen word het lastig als je naar links moet, er is niet echt een plek waar je moet gaan staan want je moet in 2x oversteken. Je bent eigenlijk zwevende maar ook dit is iedere keer goed gegaan. Onze eerste stop is het Amalienborg palace best indrukwekkend met een mooi plein en wachten bij elke ingang het is niet open voor bezichtiging. Dit slot ligt in stadsdeel Frederiksstaden en is de residentie van de Deense vorstin Margrethe II van Denemarken de gebouwen dateren van omstreeks 1750. De 4 vrijwel identieke paleizen staan in een vierkant rond een 8 hoekige plein met het standbeeld van Frederik V in het midden. Hierna gaan  naar de Gefjon Fountain moet zeggen hij is prachtig. Deze fontijn ligt in de haven van Kopenhagen en het is een groep dieren die worden voortgedreven door de Noorse godin Gefjon. De fontijn is gebouwd in 1908. Hier staat ook een heel mooi kerkje Gustavs Kirke helaas is deze niet open. Nu we toch in de buurt zijn zoeken we ook de kleine zeemeermin op. Zij is wereldberoemd en zoals we allemaal weten de hoofdpersoon in het gelijknamige sprookje van Hans Christiaan Andersen. Daar in de haven vinden we ook de ijzeren man ZinkGlobal gemaakt door Kim Michael. We bezoeken Kings Garden met daar in het Rosenburg slot, de tuin is meer dan 400 jaar oud en was original een privé tuin voor de roulaties. In 1770 ging  The Kings Garden open voor het volk. In deze schitterende tuin hebben we heerlijk een paar broodjes uit de hand gegeten.  Het slot Rosenborg is een stadspaleis gebouwd in 1607 en sinds 1838 een cultuurhistorisch museum. Er is nog zoveel meer te zien in deze stad maar we zijn al meer dan 3 uur weg en moeten echt terug naar de camper voor Booh. We gaan vanavond heerlijk uitgebreid douchen want je weet maar nooit wanneer je weer douchen kan op deze reis. Wat een verschil met gisteren daar hadden we 1 mobiele douche met toilet met 15 campers is dus 30 man dat is niet te doen. Hier zijn genoeg toiletten en douches  (wel om de 30 sec. op de knop drukken) ook al is de helft van het toiletgebruik gesloten. Kopenhagen is een gigantische stad met behoorlijk veel fietsers, maar Kopenhagen is ook een grote bouwput

1. M. Portengen:
    7 september 2021
    Bedankt voor deze geschiedenis les uit Kopenhagen👍. Ben benieuwd wat jullie nog tegen gaan komen op deze trip.
  2. Karin:
    7 september 2021
    Zo dat kleine monument van “de Zeemeermin” kunnen jullie ook van de buckitlist afstrepen.🧜🏻‍♀️
  3. Anneke en Henk:
    7 september 2021
    Net jullie mooie verslag weer gelezen..zit bij de tandartste wachten.reguliere controle..daarna even borrelen in de stad met oud collega..Wens jullie een mooie voortzetting..groetjes Anneke en Henk