Kehlsteinhaus/Adelaarsnets

7 september 2023 - Berchtesgaden, Duitsland

7 september, Het is niet zover maar een kleine 90 km en Google zegt dat het bijna 2 uur rijden is. Dan moet je wel je voet op het gas houden ook in die haarspeldbochten 🫣en afgronden 🫣🫣want anders red je dat echt niet met een camper. Het was dus een behoorlijke klim en Ons Kampertje klom zonder moeite naar boven, Boda blijft in Ons Kampertje op de parkeerplaatsen want het laatste stuk mag je zelf niet met eigen vervoer doen. Het is lopen, fiets of met de pendelbussen. Wij zijn met de Bus gegaan en die doet er iets meer dan kwartier over. Ze gaan alle 3 achter elkaar aan omhoog, halverwege is een strook waar de bussen die naar beneden komen moeten wachten tot de bussen die omhoog gaan er langs zijn. Dan stap je uit op een soort van parkeerplaats met een fantastisch 🤩 uitzicht, via een tunnel die heel kil 🥶 is loop je naar de lift. Op het moment dat wij daar waren is het best druk en moeten we wachten voor de lift, de derde keer dat de lift beneden komt kunnen wij mee. Gerard is aan de praat geraakt met een ouder echtpaar uit Engeland. De man heeft nog gevochten in de 2de Wereldoorlog hij was toen 18jaar. Zijn naam is George en hij  heeft geholpen met de bevrijding van het kamp Mauthausen, hij is nu 96 en wilde samen met zijn vrouw Margarethe dit nog zien. Samen met dit ouder koppel de lift in en nog een heleboel andere mensen, de lift brengt ons 124 meter omhoog en dan ben je bij Kehlsteinhaus, van het huis is een eetgelegenheid gemaakt dus helaas van de originele binnenkant weinig over. De rillingen lopen over mijn lijf als ik bedenk welke plannen daar gesmeed zijn, ondanks dat dit huis van de meeste gestoorde en gevaarlijke man ter wereld behoorde is het wel een schitterende plek met waanzinnig  prachtig uitzicht 🤩🤩. Het is nu nog steeds een hele toer om er boven te komen laat staan in de veertiger jaren, hij zat daar dus behoorlijk veilig.

FA8A466C-3E39-4F8A-B1B5-A907CF4E9818AD412C3A-9313-4E83-8664-A264BC498C9CB89A8503-ADDE-4A6F-9E90-0B2F81D8F669F6A31F65-C6FE-4FD2-9051-E149351AF9D35F4FE2F7-76F7-4980-9900-A828EE673662DA20952D-40C0-4BC6-A90A-26DC6A5C0EAE

1. Ben en Karin:
    7 september 2023
    Jammer dat ze er een eetgelegenheid van hebben gemaakt, haalt de sfeer weg, maar met Auschwitz in gedachten, weet je dat die persoon gewoon een gevaarlijke moordmachine was.
  2. M. Portengen:
    8 september 2023
    Wij zijn in kamp Mauthausen geweest dat was ook indrukwekkend om te zien wat daar en elders is gebeurd. Het is goed om dat te hebben gezien. En dan het contrast dat zo'n man daar in luxe leefde in die tijd. Ook nu zijn er nog van die gekken.
  3. Bruins Zsuzsika:
    15 september 2023
    Ik ben er heel wat jaar geleden ook geweest dacht 2011 toen was dat restaurant er ook al.