Mayen is maar een klein stukje

20 september 2023 - Mayen, Duitsland

20 september, Goedemorgen Boda maar Boda kwam niet ze lag heerlijk op Gerard zijn bed, wat een overloper is die hond oké dan geen knuffel maar ik word wel getrakteerd op een schitterende zonsopkomst van achter de berg dat kan ik aanschouwen door mijn raam vanaf het bed. Gisteravond is het plan voor vandaag door gesproken en nadat we hebben ontbeten en de huishoudelijke taken zijn gedaan start ik de motor. We moeten nog even water tanken en het toilet legen voordat we kunnen gaan rijden. We gaan maar 40km verder haast de moeite niet om de motor te starten. Vandaag stuur ik, even vergeten dat de wegen wel heel smal en stijl zijn, vind het dan ook wel spannend om zo naar boven te moeten rijden die haarspeldbochten is toch wel een dingetje met Ons Kampertje met de luxe auto gaat dit een stuk makkelijker. Ik vind het best lastig om met een behoorlijk vaart z’n bocht in te knallen om je vaart te houden voor de klim en je weet nooit wat er naar beneden komt razen.  Besluit dan ook om het stuur aan Gerard te geven en ja hoor na 2 haarspeldbochten komen we om en rechtere weg een B weg, de K wegen zijn erg smal ongeveer onze 60km wegen en hier mag je er met 100 overheen en dan rijden er ook nog tractors, scooters, fietser en wandelaars levensgevaarlijk. We zijn op weg naar Mayen daar in de buurt kan je het Traumpfad Vulkanpfad lopen en dit lijkt mij wel wat. We zetten Ons Kampertje op Wohnmobilstellplatz in Mayen daar hebben stroom, water en je kunt er lozen wat wilt een mens nog meer? We vullen eerst de maag nog daarna gaat Gerard met Boda lopen die een steeds dikkere muts krijgt ze zal wel snel loops worden, in de tussen tijd maak ik de tas klaar met drinken wat te eten en de camera erin. We moeten eerst iets van 6km fietsen om er te komen, dwars door het stadje en dan komt de vraag waar moet ik fietsen. De ene keer moet op het voetpad dan hebben zowaar fietspad op de weg en als je mazzel hebt een apart fietspad. Maar dat was vandaag dus niet, dan fiets ik op de weg er werd niet getoeterd dus was de keuze goed. Ook wij werden van die gekken op de fiets op z’n weg waar ze 100  mogen, gelukkig was het maar iets meer dan 1,5km maar in mijn hoofd was het een heel eind en je voelt je gewoon niet veilig ook al fiets Gerard achter mij met zijn gele hesje aan. We zijn gelukkig veilig aan gekomen, plekje zoeken om de fietsen te stallen en dan kunnen we aan de hike beginnen. Traumpfad Vulkanpfad je wandelt door vulkaan gebied, hier zijn ooit vulkanen actief geweest en de overblijfselen hier van zijn prachtig. Ook hebben deze vulkanen gezorgd dat er al eeuwen een steenindustrie is. Wij volgen de bordjes Traumpfad het word duidelijk aan gegeven hoe de route loopt. Niet vergeten we zijn in Duitsland en ook in wandelgebied doen ze aan umleitung oké die moeten we dan maar volgen. Je komt vanzelf weer bij de juiste bordjes en loopt dan weer op de route maar helaas weer een umleiting. Ik denk nog moet niet zo door gaan ander zien het spectaculaire niet met al die omleidingen. Maar we gaan goed we zijn de overblijfselen en Gerard moet nog even een stukje berg klimmen want dat doen ze ook tegen deze rotswanden. Ik kwam tot de ontdekking dat we door al die omleidingen steeds verder van de fietsen kwamen en een pad terug werd niet echt aangegeven. Zoek mijn fiets ja onze fietsen en Ons Kampertje hebben een AirTag want in Hardenberg worden er heelveel en vooral elektrische fietsen gestolen. Het jatten van fietsen is in Hardenberg namelijk een héél groot probleem. Dus zoek mijn fiets en route lopen, zowaar komt er een pad, wij volgen dit pad met de nodige hindernissen en het loopt dood. Ja Google we hadden het kunnen weten dan maar weer terug naar het punt waar we bijna bij de weg zijn. Daar wil ik niet lopen ze mogen hier 100, toch loopt er een wandelroute de E1, strak langs de weg en deze gaat de kant op naar onze fietsen. Dan maar doen we moeten de weg op een gegeven moment oversteken want dan gaat het pad aan de andere kant verder, ik mopper die stomme Duitsers wie legt er nu een wandel route strak naast z’n weg. Die weg moeten we nog 1x oversteken om bij de fietsen te komen en dan de route terug naar Ons Kampertje invoeren. Verder omhoog niet terug waar we vandaan kwamen het zal we doen het maar. Gelukkig maar een heel klein stukje fietsen op die weg en dan mogen we er al af, we moeten eerst weer een behoorlijk stuk klimmen en gaan dan over   grevelpaden naar beneden en dan is de weg in eens versperd door een stuk boom. Ik ging redelijk hard en kan op die grevel niet zo makkelijk uitwijken dus moe ik behoorlijk remmen. Niks aan de hand moet er zelf wel om lachen.  De terug weg is ruim 1km korter dan de heen weg nog een klein stukje door het stadje en dan zijn we weer bij Ons Kampertje. Boda is deze keer wel blij om ons te zien, Gerard gaat met haar lopen en ik ruim de spullen weer op. De plannen voor morgen zijn ?

771EB10A-8222-459E-8F99-E585594EFC268B9E40AB-777B-461C-B221-C9D597C5153E14D01033-65C7-428C-B5F5-D258CE8C9EA17EECE884-BB28-408C-B416-DFC01C3A6DAE822A5899-8A3A-43BA-9E89-C8B6BD1E7B92A798A2AA-C418-4658-BBAB-D8F80979106844B71AE4-FB56-4B40-B3B1-BA04C97AD3BC9EA8A796-96CC-4018-A299-36FA0359E74F27D4CCF8-46D9-406E-B68E-E49D87EF24B3